Raskauden aikainen ja synnytyksen jälkeinen osteopaattinen hoito

raskaus ja osteopatiaOdotusaikana voi ilmetä erilaisia raskauteen liittyviä oireita, kuten pahoinvointia, turvotusta ja liitoskipuja. Olo voi olla myös tavallista väsyneempi, nukkuminen hankalampaa ja mahan kasvaessa hengitys voi tuntua haasteelliselta. Keho ei välttämättä jaksa mukautua muutoksiin ja hoitaa itseään kuntoon yhtä hyvin kuin yleensä.

Jos raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen kokee kovia kipuja, pahoinvointia tai omat oireet ja vointi ylipäätään mietityttävät, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen ja varmistaa, että taustalla ei ole mitään haitallista. Usein oireet kuuluvat kuitenkin kategoriaan, johon luokitellaan ns. normaalit raskauden aikaiset tai jälkeiset reaktiot. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että niiden kanssa pitäisi jäädä yksin tai ettei niihin olisi saatavilla helpotusta.

Osteopaatti on tuki- ja liikuntaelimistön asiantuntija, jolta voi saada apua niin raskauden aikaisiin kuin synnytyksen jälkeisiinkin oireisiin. Hoito on käsillä tehtävää ja pääasiassa pehmeää ja miellyttävän tuntuista – moni asiakas nukahtaakin hoitopöydälle. Hoidon alussa käydään läpi kuinka raskaus on edennyt siihen mennessä, mitä oireita on ilmennyt sekä mitä ajatuksia ja toiveita asiakkaalla on hoidon suhteen. Seuraavaksi tutkitaan tarkemmin mm. hengityksen sujuvuutta, kehon joustavuutta ja eri rakenteiden liikkeitä. Näiden pohjalta luodaan hoitosuunnitelma, hoidetaan sekä voidaan antaa tarkempaa ohjausta, esimerkiksi hengittämisestä. Tarkempaa tietoa osteopatiasta voit katsoa täältä.

Pallean, kylkiluiden sekä rangan liikkeitä tehostamalla, voidaan helpottaa hengittämistä, vähentää kipuja ja jäykkyyksiä sekä turvotusta. Erityisesti pallean ja pään hoidolla voidaan usein vähentää myös pahoinvoinnin oireita. Lantiota ja kohdun aluetta hoidettaessa voidaan helpottaa liitoskipuja. Synnytystä ajatellen erityisesti lantionpohjan lihasten sekä risti- ja häntäluun joustavuudet ovat tärkeässä osassa ja niiden hoitamisen jälkeen kävely ja yleinen liikkuminen on yleensä sujuvampaa. Jalkojen sekä käsien hoitaminen taas piristää mukavasti vointia, helpottaa liikkumista ja vähentää turvotusta.

Osteopaatilta voi saada apua myös mm. unettomuuteen, ummetukseen ja stressiin sekä rentoutusta keholle ja mielelle. Toisin sanoen osteopaatti pyrkii tarpeen mukaan parantamaan raskauden aikaista vointia sekä auttamaan kehoa valmistautumaan synnytystä varten. Hoidossa voi käydä raskauden aikana tarvittaessa tai säännöllisin väliajoin rentoutumassa ja tarkastamassa kehon tilaa.

Synnytyksen jälkeen olisi hyvä käydä tarkistuttamassa itsensä ja saamassa näin tehostusta synnytyksestä palautumiseen. Samalla on myös mahdollista hoitaa vauvaa. Lantionpohjan lihakset ovat olleet erityisen rasituksen alaisena ja synnytyksen jälkeisiin selkäkipuihin voi monesti saadakin apua lantionpohjan lihaksia hoitamalla. Jos synnytyksen aikana on tehty sektio tai on tullut muuta arpeumaa tai repeämää, myös ne voivat aiheuttaa kipuilua tai vääntää kehoa kumaraan ja hankaloittaa liikkumista. Arpien hoitaminen on mahdollista ja suotavaa – mitä varhaisemmassa vaiheessa, sen parempi. Jos synnytyksestä on nyt kuitenkin mennyt pidemmän aikaa, kannattaa hoitoa kuitenkin kokeilla. Tulokset voivat tulla hitaammin, mutta apua voi silti saada.

Vauvaa kantaessa ja imettäessä selkä ja kädet väsyvät helposti ja saattaa tulla myös päänsärkyjä. Keho on todennäköisesti muutenkin väsyneempi ja alttiimpi rasittumaan synnytyksen jälkeen. Hoidon jatkamista olisi näistäkin syistä hyvä harkita sopiviksi katsotuin väliajoin. Mitä nopeammin ja tasaisemmin väliajoin puutut oireisiin ja annat kehollesi mahdollisuuden hoitaa itsensä kuntoon, sitä parempia tulokset ovat. Jokainen raskaus ja keho on kuitenkin omanlaisensa kertomus. Yhteistyössä osteopaatin kanssa voidaan määrittää sopiva hoito ja käyntien määrä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *